هوش مصنوعی جایگزین آموزش نمیشود، اما آن را بهتر میکند

به وبلاگ روبو خوش آمدید، در این مقاله می خواهیم درباره این که آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین آموزش و معلمان بشود یا نه بحث کنیم، پس در ادامه مطلب همراهمان باشید. 

اگر به اخبار صفر تا صد هوش مصنوعی علاقه دارید وبلاگ روبو را دنبال کنید.

هوش مصنوعی جایگزین آموزش نمیشود، اما آن را بهتر میکند

آیا هوش مصنوعی جایگزین آموزش می شود ؟

دانیل تامپسون، معلم علوم، در یکی از صبح های بهاری اخیر در میان دانش آموزان کلاس ششم خود در آکادمی ران کلارک، در آتلانتا، کار آن ها را بررسی می کرد و آن ها را به بحث در مورد درس های روز در مورد آب و هوا هدایت می کرد. او یک کمک داشت: یک هوش مصنوعی فعال با صدا که برنامه ها و فیلم های آموزشی را روی برد های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ احضار می کرد.

وقتی دانش آموزی پرسید :« آیا حیواناتی هستند که به آب نیاز نداشته باشند؟» تامپسون این سوال را به هوش مصنوعی مطرح کرد. در عرض چند ثانیه، یک تارنمای مصور در مورد موش های کانگورو قبل از کلاس ظاهر شد.

دستیار صوتی تامپسون، Origin، زاییده فکر دانشمند کامپیوتر ساتیا نیتا است که پس از سال ها در IBM شرکتی به نام Merlyn Mind را تاسیس کرد، جایی که او تلاش کرده بود، و شکست خورده بود، ابزاری برای هوش مصنوعی ایجاد کند که بتواند مستقیما به دانش آموزان آموزش دهد.

پایه و اساس آن پروژه بدبخت قبلی، IBM Watson بود، هوش مصنوعی که به طرز معروفی چندین قهرمان Jeopardy را شکست.

علیرغم موفقیت نمایش بازی واتسون، در آموزش دانش آموزان چندان خوب نبود. تیم IBM پس از پنج سال تلاش و تلاش 100 میلیون دلاری، شکست خود را در سال 2017 پذیرفت. Nitta می‌گوید :« ما متوجه شدیم که این فناوری هنوز وجود ندارد. »

از زمان راه‌اندازی ChatGPT OpenAI در نوامبر ۲۰۲۲، گروهی از معلمان و دستیاران هوش مصنوعی در حال ورود به چشم انداز یادگیری هستند. بیشتر این ابزار ها ربات های گفتگو هستند که از مدل های زبان بزرگ آموزش دیده برای درک پرسش های دانش آموز استفاده می کنند و با طیف وسیعی از کمک های یادگیری انعطاف پذیر و هدفمند به صورت مکالمه پاسخ می دهند.

این ربات ها می توانند آزمون هایی تولید کنند، نکات کلیدی را در خواندن پیچیده خلاصه کنند، نمودار معادلات جبری را گام به گام ارائه دهند، و بازخوردی را در مورد اولین پیش‌نویس یک مقاله ارائه دهند.

برخی از ابزار ها مانند Writable و Photomath به موضوع خاصی اختصاص دارند، در حالی که برخی دیگر آموزش های همه منظوره بیشتری ارائه می دهند، مانند Socratic (ایجاد شده توسط Google) و Khanmigo، ابزار همکاری هوش مصنوعی ایجاد شده توسط OpenAI و Khan Academy که یک ارائه دهنده غیرانتفاعی دروس آنلاین می باشد.

از آنجایی که ابزار های بیشتری در حال گسترش هستند و قابلیت های آن ها در حال بهبود است، ناظران نسبتا کمی معتقدند که آموزش می تواند بدون هوش مصنوعی باقی بماند. در عین حال، حتی سرسخت ترین افراد خوش بین فنی نیز تردید دارند که بگویند آموزش بهتر است به ربات ها واگذار شود. چراکه بحث در مورد بهترین ترکیب است.

Nitta می گوید چیزی «عمیقا عمیق» در ارتباط انسانی وجود دارد که به معلمان واقعی اجازه می دهد تا به سرعت مواردی مانند سردرگمی و نشانه گذاری علاقه را در زمان واقعی تشخیص دهند و به آن ها رسیدگی کنند.

او به متخصصان دیگری در زمینه فناوری و آموزش می پیوندد که معتقد اند بهترین استفاده از هوش مصنوعی افزایش و گسترش دسترسی معلمان است.

برای مثال، هدف Origin این است که تعامل معلمان با دانش آموزان را آسان تر کند و در عین حال برنامه ها و سایر مواد آموزشی دیجیتال را نیز جستجو کند. معلمان به جای اینکه در پشت رایانه خود مستقر شوند، می توانند در کلاس حرکت کنند و با دانش آموزان تعامل کنند.

سایرین در آموزش با استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به آموزش معلمان برای داشتن تعاملات موثرتر با دانش آموزان یا با ضرب کردن تعداد دانش آموزانی که یک مربی می تواند با آنها تعامل داشته باشد، تلاش می کنند به این چشم انداز دست یابند.

در نهایت، این کارشناسان شراکتی را پیش بینی می کنند که در آن از هوش مصنوعی خواسته می شود که معلم نباشد، بلکه قدرت معلمان را در انجام این کار افزایش دهد.

نقش هوش مصنوعی در آموزش چیست ؟

رفع تعامل با هوش مصنوعی

Origin در سال تحصیلی گذشته توسط هزاران معلم در سراسر کشور، از جمله تامپسون و سه معلم دیگر در آکادمی ران کلارک، به صورت آزمایشی اجرا شد.

همانطور که تامپسون در میان دانش آموزان خود حرکت می کرد، یک کنترل از راه دور باریک با یک میکروفون فعال شده با دکمه در دست داشت که از آن برای فرمان دادن به نرم افزار هوش مصنوعی استفاده می کرد.

در ابتدا، تامپسون به هوش مصنوعی گفت که یک تایمر سه دقیقه ای را شروع کند که روی تخته هوشمند ظاهر شد. سپس شروع به پرسیدن سوالات مرور سریع از درس قبلی کرد، مانند “چه چیزی باعث باد می شود؟” وقتی دانش آموزان نمی توانستند جزئیات را به خاطر بسپارند، تامپسون از هوش مصنوعی خواست تا تصویری از جریان هوا ناشی از گرمای ناهموار سطح زمین را نشان دهد.

سپس یک تایمر جدید ساخت و با درخواست از دستیار هوش مصنوعی برای یافتن یک فیلم آموزشی کوتاه درباره اکوسیستم های آب شیرین و آب شور، درس آب را آغاز کرد. همانطور که تامپسون در کلاس حرکت می کرد، گاهی ویدیو را متوقف می کرد و از دانش آموزان در مورد محتوای جدید سوال می کرد.

مطالعات در مورد مشارکت دانش آموزان، از جمله بررسی های تحقیقاتی منتشر شده در سال 2018 در مجله رفتار اجتماعی و شخصیت و در سال 2020 توسط مجله استرالیایی آموزش معلمان، اهمیت آن را برای موفقیت تحصیلی نشان داده اند.

به گفته Nitta در حالی که هوش مصنوعی نقاط قوت زیادی دارد، در ایجاد انگیزه در شما برای ادامه دادن به انجام کاری که علاقه زیادی به انجام آن ندارید، چندان خوب نیست.

در یک سخنرانی TED در بهار 2023، اندکی پس از راه اندازی خانمیگو، سال خان، بنیانگذار و مدیر عامل آکادمی خان، اشاره کرد که تدریس خصوصی برخی از بزرگترین تکان ها را به عملکرد دانش آموز در میان مداخلات آموزشی مورد مطالعه ارائه کرده است.

اما نه معلمان کافی در دسترس هستند و نه پول کافی برای پرداخت هزینه آن ها، به خصوص در پی از دست دادن یادگیری ناشی از بیماری همه گیر.

کریستن دی سربو، مدیر ارشد آموزش آکادمی خان، در سال 2016، معاون پژوهش و طراحی یادگیری ناشر Pearson بود که با IBM در Watson شریک شد، که او آن را «فناوری متفاوت» توصیف می کند که بسیار متکی به پاسخ های اسکریپتی بود، برخلاف تعاملات بدون اسکریپت دانش آموزان می توانند با هوش مصنوعی مولد داشته باشند.

خانمیگو مستقیما به سوالات دانش آموز پاسخ نمی دهد، اما با سوالات خودش شروع می کند، مانند اینکه آیا دانش آموز ایده ای در مورد چگونگی یافتن پاسخ دارد یا خیر. سپس گام به گام با اشاره و تشویق آن ها را به سمت راه حل راهنمایی می کند.

با وجود دیدگاه گسترده خان از معلمان شخصی «شگفت انگیز» برای هر دانش آموز در این سیاره، دی سربو نقش آموزشی محدودتری را به خانمیگو اختصاص می دهد. وقتی دانش‌آموزان به‌طور مستقل روی یک مهارت یا مفهوم کار می کنند، او می‌گوید :« ما می خواهیم به دانش آموزان کمک کنیم که گیر نکنند. »

میزان کاهش فاصله تعامل هوش مصنوعی توسط خانمیگو هنوز مشخص نیست. طبق گفته DiCerbo، آکادمی خان در نظر دارد تا اواخر تابستان برخی از داده های خلاصه در مورد تعامل دانش آموز و ربات را منتشر کند. برنامه ریزی برای محققان شخص ثالث برای ارزیابی تاثیر استاد راهنما بر یادگیری زمان بیشتری خواهد برد.

ایا هوش مصنوعی میتواند آموزش را موثر تر کند ؟

بازخورد هوش مصنوعی به هر دو صورت کار می کند

از سال 2021، سازمان غیرانتفاعی Saga Education نیز بازخورد هوش مصنوعی را برای کمک به معلمان در تعامل و ایجاد انگیزه در دانش آموزان آزمایش کرده است.

خلبان تیم Saga در سال 2023 با همکاری محققان دانشگاه ممفیس و دانشگاه کلرادو، رونوشت های جلسات تدریس خصوصی ریاضی خود را به یک مدل هوش مصنوعی آموزش داد که تشخیص دهد معلم چه زمانی از دانش آموزان می‌خواهد استدلال خود را توضیح دهند، پاسخ‌هایشان را اصلاح کنند.

آنها با ردیابی حدود 2300 جلسه آموزشی طی چند هفته، دریافتند که معلمانی که مربیانشان از بازخورد هوش مصنوعی استفاده می کردند، جلسات خود را به میزان قابل توجهی بیشتر از این دستورات برای تشویق مشارکت دانش آموزان تقویت کردند.

در حالی که Saga به دنبال ارائه بازخورد مستقیم به معلمان توسط هوش مصنوعی است، این کار را با احتیاط انجام می دهد زیرا به گفته برنت میلن، معاون تحقیق و توسعه محصول در Saga Education، داشتن یک مربی انسانی در حلقه برای ما واقعا ارزشمند است.

کارشناسان انتظار دارند که نقش هوش مصنوعی در آموزش رشد کند و تعاملات آن بیشتر و بیشتر انسانی به نظر برسد.

اوایل سال جاری، OpenAI و استارت آپ Hume AI به طور جداگانه هوش مصنوعی «هوشمند عاطفی» را راه اندازی کردند که لحن صدا و حالات چهره را تجزیه و تحلیل می کند تا خلق و خوی کاربر را استنباط کند و با «همدلی» کالیبره شده پاسخ دهد.

به گفته مایکل لیتمن، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه براون، که همچنین مدیر بخش اطلاعات و سیستم های هوشمند بنیاد ملی علوم است، با این وجود، حتی هوش مصنوعی هوش هیجانی نیز احتمالا در جبهه تعامل با دانشجویان کوتاهی می کند.

او می‌گوید مهم نیست که مکالمه چقدر شبیه به انسان است، دانش آموزان در سطحی اساسی می فهمند که هوش مصنوعی واقعا به آن ها اهمیت نمی دهد، در نوشته هایشان چه چیزی برای گفتن دارند، یا اینکه آیا موضوعاتی را قبول می کنند یا رد می شوند. به نوبه خود، دانش آموزان هرگز واقعا به ربات و آنچه فکر می کند اهمیت نمی دهند.

مطالعه‌ای در ماه ژوئن در مجله Learning and Instruction نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند بازخورد مناسبی را در مورد مقالات دانش آموزان ارائه دهد. آنچه مشخص نیست این است که اگر AI مخاطب اصلی کار آنها شود، آیا نویسندگان دانشجو به جای محول کردن کار به یک ربات، مراقبت و تلاش خواهند کرد یا خیر.

لیتمن می گوید :« ارزش باور نکردنی در مولفه روابط انسانی یادگیری وجود دارد، و وقتی انسان ها را از معادله خارج کنید، چیزی از دست می رود.»

این داستان درباره معلمان هوش مصنوعی توسط The Hechinger Report تهیه شده است، یک سازمان خبری غیرانتفاعی و مستقل که بر نابرابری و نوآوری در آموزش تمرکز دارد.

برای استفاده از امکانات هوش مصنوعی ChatGPT-4o میتوانید از روبو، هوش مصنوعی فارسی، به راحتی استفاده کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *