آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان میشود؟

به وبلاگ روبو خوش آمدید، سوالی که امروزه ذهن کاربران هوش مصنوعی را مشغول کرده است این است که آیا ممکن است روزی هوش مصنوعی جایگزین نسل انسان ها شود یا خیر؟ برای مطالعه بیشتر همراه ما باشید.

هوش مصنوعی جایگزین انسان میشود ؟

تکامل نسل انسان ها

طبق نظریه داروین نسل انسان ها از گونه میمون ها تکامل پیدا کرده است و در طی هزاران سال روی زمین دچار تغییر ها و تحولاتی شده است. از نظر شما آیا ممکن است هوش مصنوعی ادامه ی تکامل نسل انسان ها باشد؟ یا ممکن است پایان دهنده ی نسل انسان ها باشد؟

برای جواب به این سوال باید ابتدا در نظر گرفت که هوش مصنوعی های ساخته شده و به کار رفته همچون دستیار های صوتی Siri ، Alexa ، موتور جستجوگر گوگل و … همگی از نوع هوش مصنوعی های ضعیفی (Artificial Narrow Intelligence) هستند که برای پاسخ به سوالات مشخص، مفید و محدود به حیطه‌ی همان مسئله طراحی شده‌اند.

آن ها می توانند کارهایی که برای انسان و توانایی‌های انسانی، زمانبر و وقت‌گیر هستند را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری به انجام برساند و از این روش، به انسان، خدمات رسانی نماید اما آن ها در واقع هوش کلی‌ای ندارند، بلکه زمینه فعالیت آنها، تخصصی است و تنها در یک زمینه، می‌توانند تصمیم گیری نمایند و این تصمیمات نیز بر مبنای آنچه قبلا به آن ها آموزش داده شده است، می‌باشد.

بنابراین این گونه از هوش مصنوعی ها نمی توانند بصورت خودآگاه فکر کنند و تصمیم هایی بگیرند که خارج از حوضه چیزی است که به آن ها آموزش داده نشده است. و تنها برای خدمت رسانی به انسان ها طراحی شده اند.

اما از سوی دیگر هوش مصنوعی هایی هستند که در دسته هوش مصنوعی های قوی یا (Artificial General Intelligence) قرار می گیرند. این گونه می توانند به صورت خودآگاه و همانند انسان یا حتی بهتر از انسان ها فکر و تصمیم گیری کنند. 

این دسته از هوش مصنوعی ها میتوانند نگران کننده باشند گرچه هنوز انسان نتوانسته است به علم و دانش آن دستیابی پیدا کند. 

جایگزین کردن انسان با هوش مصنوعی

خلاصه

تصور این که روزی ببینیم هوش مصنوعی که ساخته ی انسان است، بر انسان ها تسلط پیدا کرده و جایگاه انسا را در این دنیا اشباع کرده است بسی ترسناک به نظر می رسد.

اما با تکنولوژی در دسترس  امکان کمی وجود دارد که هوش مصنوعی بتواند جای انسان ها را بگیرد. هدف اصلی از ساخت هوش مصنوعی این بوده که کار های اضافی و سخت و زمانبر برای انسان ها را آسان تر کند و در جهت بهتر شدن آینده ها انسان به ما کمک کند. 

با این دیدگاه می توان با خیال راحت از قابلیت ها و خدمات فوقولاده ی هوش مصنوعی نهایت استفاده را کرد و کیفیت تکار ها و زندگی خود را بهبود ببخشیم.

اگر شما هم دوست دارید برای آسان تر شدن کار های خود از هوش مصنوعی کمک بگیرید، هوش مصنوعی فارسی روبو اینجاست تا در پیچیده ترین کار ها به شما کمک کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *