هوش مصنوعی DeepMind چیست ؟

به وبلاگ روبو خوش آمدید، امروز میخواهیم درباره اینکه DeepMind چیست صحبت کنیم. در ادامه مطلب همراهمان باشید.

Deep Mind

Deep Mind یک شرکت بریتانیایی هوش مصنوعی است که در سپتامبر سال ۲۰۱۰ تحت عنوان (فناوری‌های ذهن عمیق) تأسیس شد. سپس هنگامی که در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت گوگل خریداری شد نامش به Google Deep Mind تغییر یافت. این شرکت یک شبکه عصبی مصنوعی به وجود آورده‌است که توانایی یادگیری بازی ویدئویی را به همان شکل که انسان آن را می‌آموزد را دارد.

همچنین ماشین تورینگ عصبی یا شبکه عصبی مصنوعی را تولید کرده که می‌تواند مانند یک ماشین تورینگ معمول به حافظه ی خارجی دسترسی یابد که باعث به وجود آمدن کامپیوتری شده که حافظه کوتاه‌مدت انسان را شبیه‌سازی می‌کند. نام این کمپانی در سال ۲۰۱۶، پس از آن که برنامه ی آلفاگو، یک بازیکن حرفه‌ای Go (بازی چینی) را برای اولین بار شکست داد، بر سر زبان‌ها افتاد.

 (DeepMind Github Repository)حاوی کدهای Deep Mind Lab، به همراه اسکریپت‌ها و تمامی ابزارهای مرتبط دیگر مربوط به این تکنولوژی است که در دسترس عموم Developer ها قرار گرفته است. ایده ی اصلی این است که به محققان هوش مصنوعی در شرکت‌های دیگر و همچنین دولوپرهای فریلنسر فرصتی برای آزمایش کردن و آموزش دادن سیستم‌های هوش مصنوعی خود با استفاده از پلتفرم Deep Mind داده شود.

سیستم‌های مجهز به فناوری Deep Mind می‌توانند چگونگی انجام کارها را با استفاده از ورودی‌های خامی که از طریق خودشان دریافت می‌کنند، یاد بگیرند. گوگل از Deep Mind در جاهای مختلفی استفاده کرده و عقیده دارد که این تکنولوژی در زمینه ی تلاش برای ساخت اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های هوشمندتر نقش مهمی ایفا می‌کند. به گفته ی یکی از محققان کمپانی Deep Mind : « تحقیق هوش مصنوعی در Deep Mind Lab به‌ طور کلی بر روی جهت‌یابی، به‌ خاطر سپردن و دید سه‌ بُعدی از منظر اول‌ شخص، تأکید زیادی دارد.»

همچنین این پلتفرم محیطی را فراهم می‌کند تا نحوه ی کنترل سیستم توسط ربات‌های مستقل بررسی و اصلاح شود، چگونگی برنامه‌ریزی و چیدمان استراتژی لازم آموزش داده شده و اینکه حین جستجو در محیط سه‌ بُعدی بازی‌ها، کارهایی که باید توسط این ربات‌ها انجام شوند تشخیص داده شود.

به‌ عنوان مثال، پژوهشگران می‌توانند منطق گیم‌پلی خودشان را به بازی اضافه کنند، حد آستانه ی مورد نظر خود را برای رفتن به مراحل بعدی تعیین کنند یا علائم و پاداش‌های جدیدی را برای وقتی که یک ربات چیزی یاد می‌گیرد یا یک مهارت جدید را به‌ دست می‌آورد، اضافه کنند. پژوهشگران هوش مصنوعی همچنین می‌توانند محیط‌های گیم جدیدی را در Deep Mind Lab ایجاد کنند تا سیستم نحوه ی جهت‌یابی و آموزش در محیط‌های ناشناس را یاد بگیرد.

DeepMind

میدونستی توهم میتونی با استفاده از هوش مصنوعی Chat GPT کار های روزمره ات رو راحت تر کنی؟بزن رو لینک زیر با ما همراه باش.

یادگیری عمیق

برخلاف سایر ماشین‌های دارای هوش مصنوعی، مانند Deep Blue یا Watson شرکت IBM، که تنها بر اساس اهداف از پیش تعیین شده توسعه داده‌می‌شدند و بر همان دامنه پاسخگو بودند، ذهن عمیق اعلام کرده‌است که سامانه‌های آن‌ها از پیش برنامه‌ریزی نشده‌است، بلکه از طریق آزمایش پیکسل‌های ورودی به عنوان داده ی خام، تجربه می‌اندوزد. 

از لحاظ تکنیکی این دستگاه از یادگیری عمیق شبکه‌های عصبی بهم‌پیچیده، با نسخه‌ای طولانی از کیو یادگیری که نوعی یادگیری تقویتی مستقل از ساختار است استفاده می‌کند. آن‌ها این سامانه را بر روی بازی‌های ویدئویی به خصوص بازی‌های آرکید قدیمی مانند مهاجمان فضا و بریک‌اوت آزمایش می‌کنند. 

بدون آن که کدی تغییر کند ماشین هوش مصنوعی شروع به فهم بازی می‌کند به طوری که پس از آن که مدتی آن بازی را انجام داد می‌تواند آن را به کارآمدترین شکل ممکن و بهتر از هر انسان دیگری آن را انجام دهد (به خصوص در بازی بریک‌اوت).اما در حال حاضر این شرکت در حال کار بر روی بازی‌های سه بعدی پیچیده‌تری همچون رستاخیز هستند که برای اولین بار در دهه ی ۱۹۹۰ نمایان شدند.

AlphaFold

Alpha Fold چیست ؟

Alpha Fold یک نرم افزار هوش مصنوعی توسعه یافته توسط Deep Mind و Google است که حدود 5 سال قبل معرفی شد. این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند ساختار بسیاری از پروتئین‌ها را از توالی اسید آمینه ی آن ها به طور دقیق در بدن انسان پیش‌بینی کند.

Deep Mind این سیستم را بهبود بخشید و نسخه‌ی به‌روز‌شده و توانمندتر آن، یعنی  Alpha Fold 2 را در سال 2020 معرفی کرد و کار این آزمایشگاه هنوز ادامه دارد. به‌تازگی، Deep Mind فاش کرد که جدیدترین نسخه‌ی Alpha Fold که جانشین Alpha Fold 2 است، پیش‌بینی‌هایی برای تمام مولکول‌های موجود در Protein Data Bank، بزرگ‌ترین پایگاه داده دسترسی باز مولکول‌های بیولوژیکی در جهان، می‌تواند ارائه کند.

در‌حال‌حاضر، شرکت Isomorphic Labs، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی Deep Mind و فعال در‌زمینه‌ی کشف دارو، از مدل جدید AlphaFold (software by DeepMind) در ساخت داروها استفاده می‌کند. این مدل به تشخیص و توصیف ساختارهای مولکولی با اهمیت برای درمان بیماری‌ها کمک می‌کند.

deep mind - alpha fold

میدونستی توهم میتونی با استفاده از هوش مصنوعی Chat GPT کار های روزمره ات رو راحت تر کنی؟بزن رو لینک زیر با ما همراه باش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *