همه چیز درباره هوش مصنوعی 2024

 به وبلاگ روبو خوش آمدید ، تو این مطلب میخواهیم توضیح جامعی درباره ی چیستی هوش مصنوعی صحبت کنیم، در ادامه مطلب همراهمان باشید !

هوش مصنوعی چیست ؟

امروزه یکی از بحث هایی که میان تمام دنیا مطرح است درباره «هوش مصنوعی» ( Artificial intelligence ) یا به صورت خلاصه همان (AI) میباشد .

هوش مصنوعی هوشی است که توسط ماشین ها ظهور پیدا میکند و میتواند همانند  انسان فکر کند، تصمیم گیری کند، و عمل کند. به عبارتی هوشی برابر یا حتی بیشتر از انسان ها داشته باشد چرا که کلمه هوش نشان دهنده توانایی استدلال و درک محیط مثل یک هوش طبیعی میباشد. هوش طبیعی هوشی است که توسط جانوران زنده از جمله انسان قابل نمایش است.

بنیانگذاران هوش مصنوعی در مورد آینده خوشبین بودند ، هربرت سیمون پیش‌بینی کرد: «ماشین‌ها ظرف بیست سال قادر به انجام هر کاری هستند که یک انسان می‌تواند انجام دهد. » و همچنان ماروین مینسکی نوشت: «در طی یک نسل مسئله هوش مصنوعی اساساً حل خواهد شد. »

هوش مصنوعی میتواند جوابی برای مسئله هایی باشد که انسان قادر به حل آنها نیست. امروزه در اکثر اپلیکیشن ها میبینیم هوش مصنوعی کاربرد قابل توجهی دارد ، دستیار آنلاینی که هرموقع نیاز به کمک داشتیم تواند در حل مسائل و نیاز های روزمره کمکمان کند. اما سوال اصلی و ترسناک کاربران هوش مصنوعی این است که، آیا ممکن است روزی هوش مصنوعی یا به عبارتی ماشین ها جایگزین انسان ها شوند یا نه، به همین علت پیشرفت فناوری هوش مصنوعی آنها را نگران میکند.



میدونستی توهم میتونی با استفاده از هوش مصنوعی Chat GPT کار های روزمره ات رو راحت تر کنی؟بزن رو لینک زیر با ما همراه باش

هوش مصنوعی

AI  

انواع هوش مصنوعی

از اصطلاح هوش مصنوعی قوی «Strong AI» و هوش مصنوعی ضعیف «Weak AI» میتوان برای دسته بندی آنها استفاده کرد .

هوش مصنوعی ضعیف (Artificial Narrow Intelligence) :

هوش مصنوعی ضعیف یا ANI الگوریتم‌های بسیار تخصصی‌ای هستند که برای پاسخ به سوالات مشخص، مفید و محدود به حیطه‌ی همان مسئله طراحی شده‌اند. هوش مصنوعی ضعیف، مغز انسان و خصوصیات اصلی آن را به گونه‌ای شبیه سازی می‌کند که بتواند کارهایی که برای انسان و توانایی‌های انسانی، زمانبر و وقت‌گیر هستند را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری به انجام برساند و از این روش، به انسان، خدمات رسانی نماید. هوش مصنوعی علاوه بر نقاط قوتی که دارد و می‌تواند به واسطه آنها در کارهای مختلف، به انسان یاری دهد، یک ضعف بزرگ دارد و آن، عدم خودآگاهی این سیستم‌های هوشمند نسبت به انسان است.  آنها در واقع هوش کلی‌ای ندارند، بلکه زمینه فعالیت آنها، تخصصی است و تنها در یک زمینه، می‌توانند تصمیم گیری نمایند و این تصمیمات نیز بر مبنای آنچه قبلا به آنها آموزش داده شده است، می‌باشند. برای مثال  موتور جستجوی گوگل و بینگ، الگوریتم پیشنهاد فیلم نتفلیکس یا حتی دستیار صوتی Siri و گوگل‌اسیستنت. این مدل AI ها در سطح خود بسیار قابل‌توجه هستند، هرچند کارایی آن‌ها محدود است.

هوش مصنوعی Siri
Siri – Digital Assistant

هوش مصنوعی قوی (Artificial General Intelligence) :

هوش مصنوعی قوی یا AGI به سیستم‌هایی گفته می‌شود که دقیقا مانند انسان یا حتی فراتر از انسان ، توانایی درک و استدلال مکالمات و تصمیم گیری‌های عقلانی بر اساس این اطلاعات دریافتی را دارند. این سیستم‌ها، باید مانند مغز انسان ظرفیتی بی انتها برای ذخیره سازی اطلاعات داشته باشند تا بتوانند با استفاده از این اطلاعات آرشیو شده، وظایف انسانی را بدون هیچ کم و کاستی انجام دهند. AGI می‌تواند به گونه‌ای فکر کند، بفهمد و عمل کند که از انسان در هر موقعیتی قابل تشخیص نیست.

محققان و دانشمندان هوش مصنوعی هنوز به AGI دست پیدا نکردند. آن‌ها برای موفقیت در این زمینه باید راهی بیابند تا ماشین‌ها را آگاه کرده و مجموعه‌ای کامل از توانایی‌های شناختی را برنامه ریزی کنند. ماشین‌ها باید توانایی استفاده از دانش تجربی را در طیف وسیع‌تری از مسائل مختلف به دست آورند. گرچه این مدل ماشین ها هنوز ساخته نشده اند اما مثال هایی نزدیک به آن را در فیلم هایی همچون «Terminator» دیده ایم که که در عین داشتن هوش فراانسانی و قابلیت استدلال و تفکر منطقی، توانایی‌هایی فراتر از انسان‌ها نیز دارند یا حتی آن ربات قاتل در فیلم «A Space Odyssey» و رباتی که در فیلم «Interstellar» بود.

Monolith – A Space Odyssey 2001
Monolith – A Space Odyssey 2001

کاردبرد های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در دنیای امروزه کاربردهای متنوع و بسیار گسترده ای دارد به گونه ای که تبدیل به دستیاری هوشمند و بی همتا برای انسان شده تا در انجام کار های کوچک روزمره تا مسائل سخت و پیچیده به انسان کمک کند. تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی را در موارد زیر مشاهده میکنید : 

  • هوش مصنوعی در اقتصاد
  • هوش مصنوعی ورزش
  • علم کامپیوتر
  • کشاورزی
  • شبکه های اجتماعی
  • حل مسائل پیچیده
  • علم پزشکی
  • تصویربرداری
  • تشخیص چهره
  • ماشین های اتوماتیک یا خودران
  • ترجمه متن به تمامی زبان ها
  • ارائه توصیه ها و پیشنهادات

در حقیقت کاربرد های هوش مصنوعی آنقدر متنوع و گسترده است که تنها ذهن ما میتواند آن ها را محدود کند.


میدونستی توهم میتونی با استفاده از هوش مصنوعی Chat GPT کار های روزمره ات رو راحت تر کنی؟

 با روبو هر سوالی جواب داره، بزن رو لینک زیر با ما همراه باش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *