همه چیز درباره ی اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro)

به وبلاگ روبو خوش آمدید، امروز در این مطلب میخواهیم اپل ویژن پرو را بررسی کنیم. در ادامه مطلب همراهمان باشید.

اپل ویژن پرو

اپل ویژن پرو

اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro) یک هدست واقعیت ترکیبی ساخته شده توسط شرکت اپل است که محتوای دیجیتالی را وارد دنیای فیزیکی می‌کند و به شما امکان می‌دهد تا از طریق حرکت چشم‌ها، دست‌ها و البته صدا کارهای مورد نظر را انجام دهید. به‌لطف ویژن پرو دنیای واقعی با دنیای مجازی ترکیب می‌شود تا تجربه‌ای منحصر به فرد به‌وجود بیاید و نمایی از آینده مشخص شود.

این محصول بینظیر در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۳ معرفی شد و در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۴ در دسترس عموم قرار گرفت.

محتوای درون جعبه

هنگامی که اپل ویژن پرو را خریداری می کنید درون جعبه ی آن لوازم مخصوص ویژن پرو قرار دارد که باهم نگاهی به آن ها می اندازیم:

  • اپل ویژن پرو
  • دو بند سر؛ یکی به صورت کشی و برای قرارگیری در پشت سر و دیگر به صورت دو بندی برای قرارگیری در پشت و بالای سر
  • باتری همراه با کابل
  • آداپتور ۳۰ وات از نوع Type-C
  • کابل Type-C
  • یک بالشتک اضافی برای صورت؛ مخصوص کاربرانی که از لنزهای طبی استفاده می‌کنند
  • یک بالشتک برای پوشاندن شیشه جلویی
  • پارچه مخصوص برای تمیز کردن ویژن پرو ( توصیه می شود فقط از همین پارچه برای تمیز کردن اپل ویژن پرو استفاده نمایید. )
  • دفترچه راهنما
اپل ویژن پرو
محتوای درون جعبه ی اپل ویژن پرو

ساختار ویژن پرو

برای استفاده از ویژن پرو خودتان باید آن را سرهم کنید که کار چندان دشواری نیست. دو راه برای استفاده از ویژن پرو اپل وجود دارد، یکی این که از بند کشی موجود استفاده کنید و دیگری این که بند Dual Loop را به‌کار بگیرید.

بند کشی ویژن پرو از نظر راحتی در برداشتن و گذاشتن محصول گزینه بهتری است و ظاهر زیبا‌تری هم دارد ولی باعث می‌شود که کل وزن ویژن پرو روی صورت و زیر چشم قرار بگیرد و شما را پس از گذشت ۳۰ یا ۴۰ دقیقه بسیار خسته کند.

بند Dual Loop کمی از نظر استفاده دشوار‌تر است؛ چرا که مانند بند کشی نمی‌توانید به‌راحتی آن را از طریق دایره چرخان کناری تنظیم کنید ولی از نظر راحتی وضعیت بسیار بهتری دارد. در واقع اگر از بند Dual Loop استفاده کنید فشار ویژن پرو و وزن آن به‌روی سر تقسیم می‌شود و دیگر فشاری به صورت نمی‌آید.

توصیه می شود برای استفاده های کوتاه مدت از بند کشی و برای استفاده های بلند مدت و طولانی تر از بند دوتایی استفاده کنید.

 

 

اپل ویژن پرو
Solo Knit Band
اپل ویژن پرو
Dual Loop Band

بدنه کلی این هدست واقعیت ترکیبی آلومینیومی است و بخش روبرویی طبق انتظار از جنس شیشه ساخته شده و حالت بیرون‌زده دارد. حالت شیشه روبرویی ویژن پرو بسته به محتوای در حال پخش تغییر می‌کند و حالت Eye sight با شفاف کردن این شیشه به دیگر افراد امکان می‌دهد تا با شما ارتباط چشمی برقرار کنند.

در بخش روبرویی اپل ویژن پرو بالشتک‌هایی قرار داده شده تا از ورود نور به چشمان شما جلوگیری کند و شما بتوانید بدون هیچ مشکل و مزاحمتی محتوای مد نظر را تماشا کنید. اگر شما از عینک استفاده می‌کنید هیچ نگرانی وجود ندارد و می‌توانید شیشه مناسب چشم‌های خود را سفارش داده و خریداری کنید. این شیشه به‌روی نمایشگر اصلی ویژن پرو قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا شما به‌وضوح بتوانید محتوا را دریافت کنید.

اپل ویژن پرو

صفحه نمایشگر

صفحه‌نمایش‌های در نظر گرفته شده برای ویژن پرو از نوع Micro OLED با رزولوشن 4K هستند. این نمایشگرها 23 میلیون پیکسل دارند تا ریزترین جزئیات هم با وضوح بالا به نمایش دربیایند و همین باعث شده که اپل ویژن پرو نسبت به رقبای خود بهترین کیفیت صفحه نمایش را در بین تمامی مدل‌های موجود در بازار داشته باشد.

البته زمانی که از ویژن پرو استفاده می‌کنید زاویه شما مقداری محدودتر از سایر هدست‌های واقعیت مجازی می‌شود و پس از مدتی استفاده از محصول به این موضوع پی خواهید برد که سمت راست و چپ شما زاویه خیلی عریضی ندارد.

به‌لطف دوربین‌های در نظر گرفته شده برای این محصول شما می‌توانید در صورت نیاز، محیط واقعی را با رزولوشن بالا و البته تاخیر بسیار پایین مشاهده کنید. در واقع زمانی که از حالت Transparency کمک بگیرید دوربین محتوای موجود را به ثبت می‌رساند و در کسری از ثانیه آن را به پردازشگر انتقال می‌دهد تا پیش روی شما قرار بگیرد.

شما به کمک دایره چرخان موجود به روی اپل ویژن پرو می‌توانید مشخص کنید که تا چه حد می‌خواهید در محیط اطراف حضور داشته باشید یا درون این محصول غرق شوید. برای مثال شما هنگام پرواز در هوایپما می‌توانید مشخص کنید که کل محیط اطراف از بین برود و در میان طبیعتی ناب به تماشای یک فیلم سینمایی بنشینید. شما همچنین می‌توانید بازی‌های Apple Arcade را به کمک دسته روی این محصول تجربه کنید.

کاربرد های ویژن پرو

این نمایشگر بی‌نظیر به شما اجازه می‌دهد تا فیلم‌های سینمایی یا هر نوع محتوایی را با کیفیت بسیار بالا و به‌صورت بزرگ تماشا کنید. شما به‌راحتی می‌توانید اندازه محتوای در حال پخش را مشخص کنید و آن را نزدیک خود قرار دهید و یا به نقطه دورتر ببرید. در بخش نرم افزار بیشتر در این مورد توضیح می‌دهم اما در این بخش تنها باید اشاره کنم که شما می‌توانید فیلم را در محیط خانه تماشا کنید یا محتوا اطراف را به تصویر مورد نظر خود تغییر دهید.

جالب است بدانید که برخی از فیلم‌ها به صورت 3D برای ویژن پرو در دسترس قرار دارند و می‌توانید حسی باورنکردنی را تجربه کنید. به‌احتمال قوی به مرور به تعداد این فیلم‌ها اضافه می‌شود. در کل بدون شک کیفیت نمایشگر اپل ویژن پرو جزو نقاط قوت اصلی آن به‌حساب می‌آید و تماشای هرچیزی در این هدست واقعیت ترکیبی لذتی دوچندان دارد.

اپل ویژن پرو

باتری

اپل به دلیل شکل طراحی ویژن پرو و همچنین وزن نسبتا زیاد آن، موفق نشده تا باتری را در دل این محصول قرار دهد و شما باتری را شبیه به پاوربانک به صورت مجزا دریافت می‌کنید. این باتری از طریق درگاه خاصی به کنار ویژن پرو متصل می‌شود و برای شارژ خود باتری نیز باید از آداپتور موجود در جعبه کمک بگیرید. خود باتری نیز بالای ۳۰۰ گرم وزن دارد و این یعنی وزن کل پکیج ویژن پرو به حدود ۱ کیلوگرم می‌رسد.

دوربین

این هدست دوربین‌های زیادی دارد ولی کاربرد تمامی آن‌ها برای ثبت عکس و فیلم نیست.   یکی از قابلیت‌های جذاب ویژن پرو این است که به شما امکان می‌دهد تا به صورت سه بعدی ویدئو ضبط کنید و در آینده نیز ویدئوهای خود را به صورت واقعی و سه بعدی تماشا کنید و یا آن را به صورت سه بعدی با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید.

جزئیات هنگام کار

اپل در این محصول از دو تراشه M2 و R1 خود استفاده کرده است. تراشه M2 پردازش‌های کلی را انجام می‌دهد و R1 تلاش می‌کند تا با کمترین تأخیر دیتای دریافتی از 12 دوربین، 5 سنسور و 6 میکروفون را پردازش کند. این باعث می‌شود تأخیر این محصول تنها 12 میلی‌ثانیه باشد، چیزی حدود 8 برابر سریع‌تر از پلگ زدن چشم انسان. در کنار این سخت افزار، سیستم عامل اختصاصی اپل ویژن پرو با نام VisionOS دیده می‌شود.

اسپیکرهای این محصول نزدیک دو گوش شما قرار می‌گیرند تا بهترین تجربه صوتی به‌وجود بیاید. این اسپیکرها حین تماشای محتوا صدایی سه بعدی را به گوش می‌رسانند. در واقع این دستگاه می‌تواند نقشه سه بعدی از فضای اطراف شما ایجاد کند و به گونه‌ای صدا را به گوش شما برساند که احساس کنید صدا دارای سه بعد است.

پس از استفاده از اپل ویژن پرو یک صفحه اصلی به عنوان هوم اسکرین پیش روی شما قرار می‌گیرد و شما در عین حال می‌توانید فضای اتاق یا محیط را نیز مشاهده کنید. می‌توانید با چشم‌های خود برنامه‌ها و گزینه‌های مختلف را انتخاب کنید و یا به کمک ژست‌های حرکتی موجود با دست بین برنامه‌ها جابجا شوید.

شما می‌توانید با ویژن پرو اپل چندین برنامه را در کنار هم به صورت باز داشته باشید و اندازه آن‌ها را تغییر دهید و آن ها را به دلخواه در هر کجای محیط قرار دهید و تسلط کاملی بر آن‌ها داشته باشید.

استفاده از ویژن پرو

Persona

قابلیت دیگری که می‌تواند هر کاربردی را شگفت‌زده کند Persona نام دارد، ویژگی که در فاز بتا است و در آینده کامل خواهد شد. به‌لطف Persona اپل ویژن پرو صورت شما را اسکن می‌کند و شکلی سه بعدی از صورت شما به‌وجود می‌آورد.

زمانی که در فیس تایم تصویری هستید چهره سه بعدی شما نمایش داده می‌شود و مهم‌تر این که هدست کوپرتیونی‌ها به شکل دقیق تکان‌های شما و تغییرات صورت مانند ابرو، چشم و دهن را نیز منتقل می‌کند. این قابلیت مهم در هدست ویژن پرو به لطف وجود دوربین‌ها و سنسورهای فراوان به‌دست آمده و یک فناوری جدید و نوین به‌حساب می‌آید.

اگر شما هم دوست دارید برای آسان تر شدن کار های خود از هوش مصنوعی کمک بگیرید، هوش مصنوعی فارسی روبو اینجاست تا در پیچیده ترین کار ها به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *