آزمایش تورینگ یا بازی تقلید چیست ؟​

به وبلاگ روبو خوش آمدید ، تو این مطلب میخواهیم راجب اینکه آزمایش تورینگ چیست و خلاصه ای از پیشینه آن صحبت کنیم. در ادامه مطلب همراهمان باشید.

آزمایش تورینگ یا بازی تقلید چیست ؟

آزمایش تورینگ (Turing test)، با نام اصلی بازی تقلید، توسط آلن تورینگ و در سال ۱۹۵۰ معرفی شد، این آزمایش درباره ی توانایی یک ماشین برای ارائه رفتارهای هوشمندانه برابر یا غیرقابل تشخیص از رفتارهای یک انسان است.

آزمون تورینگ روشی برای سنجش میزان هوشمندی ماشین است. آزمون به این صورت انجام می‌گیرد که یک شخص به عنوان آزمایشگر، با یک ماشین و یک انسان به گفتگو می‌نشیند، و سعی در تشخیص ماشین از انسان دارد. در صورتی که ماشین بتواند قاضی را به گونه‌ای بفریبد که در قضاوت خود دچار اشتباه شود، توانسته‌است آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد. برای اینکه تمرکز آزمون بر روی هوشمندی ماشین باشد، و نه توانایی آن در تقلید صدای انسان، مکالمه تنها از طریق متن و صفحه کلید و نمایشگر کامپیوتر صورت می‌گیرد.

میدونستی توهم میتونی با استفاده از هوش مصنوعی Chat GPT کار های روزمره ات رو راحت تر کنی؟بزن رو لینک زیر با ما همراه باش

توضیح آزمایش تورینگ یا بازی تقلید
Turing test

در ابتدا برای انجام این آزمون لازم بود که پیش نیازهای زیر وجود داشته باشد:

  • یک داور
  • داوطلب مرد
  • داوطلب زن

هدف بازی تقلید این بود که داوری که به صورت جداگانه و از طریق سیستم با این افراد در ارتباط است، تشخیص دهد که کدام یک از کسانی که با او صحبت می‌کنند، مرد است و کدام یک زن! اگر شرکت کننده زن به گونه ای صحبت می‌کرد که داور او را مرد تشخیص می‌داد، داوطلب زن برنده می‌شد، اما این موضوع چه ارتباطی با هوش مصنوعی و ارزیابی آن دارد؟

بر اساس پیشنهاد آلن تورینگ، جای شرکت کنده زن با رایانه (هوش مصنوعی) عوض شد به نحوی که در این زمان داور باید تشخیص دهد که کدام شرکت کننده انسان و کدام یک ربات است! در این شیوه ارزیابی اگر هوش مصنوعی قادر باشد که در بیش از نیمی از سوالات داور را فریب دهد و باعث شود که قضاوت اشتباهی انجام دهد، رایانه بر ذهن انسان پیشی می‌گیرد و برنده رقابت خواهد شد.

 

آلن تورینگ کیست ؟

آلن تورینگ، یکی از بزرگترین علمای قرن بیستم و پدر بنیانگذار علم کامپیوتر است. او در سال ۱۹۱۲ در لندن به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌اش را در مدارس معتبر لندن به پایان رساند. سپس وارد دانشگاه کمبریج شد و در رشته ریاضیات تحصیل کرد. تورینگ در دوران دانشجویی تحت تأثیر معلمان و همکلاسی‌های خود قرار گرفت و علاقه‌ی او به ریاضیات و علوم کامپیوتر رشد کرد.

مشارکت تورینگ در جنگ جهانی دوم و کار در تیم کدگذاری آلمانی‌ها، او را با مسائل مربوط به رمزنگاری و کدگشایی آشنا کرد. اما بزرگترین نوآوری تورینگ، ایجاد ماشین تورینگ بود. این ماشین، که به عنوان یک مدل ساده‌ی ماشین محاسباتی شناخته می‌شود، تأثیر عمده‌ای در توسعه علم کامپیوتر داشت. تورینگ در مقاله‌ای به نام “ماشین تورینگ و قابلیت‌های محاسباتی”، تعریف ریاضی ماشین تورینگ را ارائه کرد و این تعریف به عنوان یکی از مبانی علم کامپیوتر شناخته می‌شود.

تأثیر تورینگ در توسعه علم کامپیوتر و تکنولوژی‌های پیشرفته بسیار بزرگ بود. او به عنوان یکی از بنیانگذاران هوش مصنوعی شناخته می‌شود و تأثیر قابل توجهی در توسعه تئوری اطلاعات و رمزنگاری داشت. همچنین، تورینگ به توسعه تئوری پویایی‌ها و سیستم‌های پیچیده نیز کمک کرد.

به طور خلاصه، آلن تورینگ با کشف و ایجاد ماشین تورینگ و تئوری ماشین‌های محاسباتی، به عنوان یکی از بنیانگذاران علم کامپیوتر شناخته می‌شود. ارثیه علمی او در توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته، هوش مصنوعی، تئوری اطلاعات و رمزنگاری، و سیستم‌های پیچیده قابل مشاهده است.

میدونستی توهم میتونی با استفاده از هوش مصنوعی Chat GPT کار های روزمره ات رو راحت تر کنی؟  با روبو هر سوالی جواب داره، بزن رو لینک زیر با ما همراه باش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *