هوش مصنوعی چت جی‌ پی‌ تی یک ساله می‌شود: چگونه هوش مصنوعی دنیا را تغییر داد

چگونه هوش مصنوعی دنیا را تغییر داد. یک سال پس از راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی، جیمز پیرس به نگاهی به اینکه چگونه پیشنهاد هوش مصنوعی Gen AI شرکت OpenAI دنیا را تغییر داده است، می‌اندازد.

یک سال پس از عرضه چت‌جی‌پی‌تی به عنوان ارمغان هوش مصنوعی OpenAI، سام التمن، مدیر اجرایی به تازگی به عنوان مدیر عامل این شرکت دوباره منصوب شده، به پلتفرم ایکس (قبلاً توییتر) رفت تا در مورد این دستاورد تأمل کند. این یک سال گذشته، نه تنها شاهد ظهور هوش مصنوعی بلکه نیز از انتقال آن از دنیای علمی تخیلی به واقعیت بود.

به عنوان نویسندگان فناوری، ما اغلب شاهد می‌شویم که روندها سریع‌تر از آنکه بتوانیم تأثیرات آنها را مشاهده کنیم، آمدن و برفتن می‌کنند. در گذشته، بلاک‌چین، رمزارزها و دستگاه‌های پوشیدنی تماماً لحظات خود را داشتند – ۵G می‌خواست زندگی مردم را ویران کند. اما هیچکدام به اندازه‌ی هوش مصنوعی در سال 2023 به نقاشی مسائل سیاسی و عمومی نرسیدند. یکی از عوامل کلیدی پشت این مسائل چت‌جی‌پی‌تی بود.

از نوامبر 2022 تا مه 2023، چت‌جی‌پی‌تی تجربهٔ یک انفجار ناگهانی در استفاده را تجربه کرد که از آمار ترافیک وب OpenAI مشخص شد. در نوامبر 2022، ۱۵۲.۷ میلیون نفر به وب‌سایت chat.openai مراجعه کردند که تا دسامبر تقریباً دو برابر شد. تا فوریه، تعداد بازدیدکنندگان به بیش از ۱ میلیارد در سراسر جهان افزایش یافت و هرگز زیر این مرز نیافتاد، در می 2023 به ۱.۸ میلیارد رسید.

در کنفرانس توسعه‌دهندگان نخستین بار OpenAI در نوامبر 2023، آلتمن اعلام کرد که این ابزار به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دست پیدا کرده است. مایک میسون، مدیر اجرایی ارشد هوش مصنوعی در Thoughtworks، اظهار کرد: “در سال اول خود، چت‌جی‌پی‌تی برای برخی نعمت و برای دیگران نقمت بوده است. این دنیا را به پتانسیل نامحدود هوش مصنوعی ژن وا می‌کند و سرمایه‌گذاری بیشتری به تیم‌های تحقیق و توسعه کم‌بودجه وارد کرده است. اما این یک مهلک برای امور انطباق و یک جعبه پاندورا برای استفاده مسئولانه از چالش‌های نظارتی باز کرده است.”

“سازمان‌هایی که به صورت استراتژیک در هوش مصنوعی و داده سرمایه‌گذاری می‌کنند تا رشد و ارزش بلند‌مدت ارائه دهند، سایران را فرامی‌گیرند. رقابت شدید است و سرعت نوآوری هیجان‌انگیز است. NVIDIA یکی از بزرگترین برنده‌های این افزایش هوش مصنوعی است، زیرا GPUهای آن برای آموزش و اجرای مدل‌های زبان بزرگ مانند چت‌جی‌پی‌تی ضروری است. در واقع، قیمت سهام آن در پنج سال گذشته بیش از چهار برابر شده است.”

یک ساله شدن چت چی پی تی

پس در چه راه‌هایی چت‌جی‌پی‌تی در سال اول خود بر جهان تأثیر گذاشته است؟

هوش مصنوعی را به صدر آورد

سال 2023 یک سال برجسته برای هوش مصنوعی تولیدی بوده است و چت‌جی‌پی‌تی راه را نشان داده است. طبق نظرسنجی جهانی McKinsey در مورد وضعیت فعلی هوش مصنوعی، یک سوم پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که سازمان‌هایشان به طور منظم از هوش مصنوعی ژن در حداقل یک عملکرد تجاری استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه بسیاری از این ابزارها از تکنولوژی Open AI بهره می‌برند، این یک دستاورد بزرگ است.

نرخ اتخاذ بسیار شگفت‌انگیز است. طبق یک نظرسنجی اخیر، تقریباً یک چهارم مدیران اجرایی سطح C اعلام کرده‌اند که شخصاً برای کار از هوش مصنوعی ژن استفاده می‌کنند. بیش از یک چهارم پاسخ‌دهندگان از شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، اعلام کرده‌اند که هوش مصنوعی ژن از پیشرفت‌های هوش مصنوعی در شرکت‌هایشان خبر دارد. علاوه بر این، ۴۰٪ از پاسخ‌دهندگان می‌گویند که به دلیل پیشرفت‌های هوش مصنوعی ژن، سرمایه‌گذاری شرکت‌هایشان در زمینه هوش مصنوعی افزایش خواهد یافت.

به طبیعتاً، آموزش برای چت‌جی‌پی‌تی به سرعت شتاب یافته است. تقریباً ۸۰۰ مدرس دوره بر روی پلتفرم آموزش Udemy مرتبط با چت‌جی‌پی‌تی ایجاد و منتشر کرده‌اند. این دوره‌ها بیش از ۲.۲ میلیون ثبت نام داشته‌اند، که بیش از ۵۱٬۰۰۰ ثبت نام تنها در انگلیس بوده است.

“سازمان‌ها به صورت جهانی با چت‌جی‌پی‌تی به نحو هدفمند و مسئولانه‌ای اقدام به تحول نیروی کار کرده‌اند و فرهنگی را تربیت کرده‌اند که از ژن، ژنابیلیتی و رقابت پذیری را پرورش می‌دهد”، گفت گرگ براون، رئیس و مدیر عامل Udemy.

روبو هوش مصنوعی چت جی پی تی
روبو هوش مصنوعی چت جی پی تی

شما هم همین حالا می‌توانید از هوش مصنوعی مولد با زبان فارسی استفاده کنید. روبو اولین دستیار هوش مصنوعی مولد ایرانی است. پس تا دیر شده نشده شما هم با استفاده از روبو و وارد دنیای هوش مصنوعی شوید. در ضمن با روبو می‌توانید به آسانی و با زبان فارسی از ChatGPT و سرویس تبدیل متن به تصویر پیکاسو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *