تسلا چگونه از هوش مصنوعی در خودرو هایش استفاده میکند؟

به وبلاگ روبو خوش آمدید، امروز می خواهیم کاربرد و نحوه استفاده هوش مصنوعی در خودرو های شرکت تسلا را بررسی کنیم، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هوش مصنوعی در خودرو های تسلا
AI in Tesla Cars

اول از همه نگاهی کوتاه به شرکت خودرو سازی تسلا داشته باشیم.

تسلا (Tesla)

شرکت تسلا شرکت خودروسازی چندملیتی آمریکایی است که طراح، فناور و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات موردنیاز خودروها و قطارهای برقی می‌باشد.

داستان شرکت تسلا هم به مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های سرشناس در زمینه فناوری، از سیلیکون‌ولی و رشد انفجاری شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های متنوع در بستر دوران شکوفایی اقتصادی _ سیاسی آمریکای پس از جنگ جهانی شروع می‌شود. اما بنیانگذار تسلا موتورز دقیقاً کیست؟

تسلا موتورز در سال ۲۰۰۰ توسط ابرهارد جفری استریل و مارک تارپنینگ تأسیس شد و ادای احترام به مخترع و مهندس برق نیکولا تسلا است. ایلان ماسک هم‌اکنون به‌عنوان مدیر عامل اجرایی تسلا فعالیت می‌کند.

Tesla Logo
Tesla Company
Full-Self Driving

هوش مصنوعی در خودرو تسلا

هدف اصلی تسلا تجاری‌سازی خودروی برقی بود. از ویژگی‌های مهم خودروهای شرکت تسلا قابلیت رانندگی خودکار یا همان Autopilot (هوش مصنوعی در خودرو) است. این شرکت ادعا می‌کند که این قابلیت می‌تواند احتمال تصادف را کاهش دهد. پیشرفت‌های جدید Autopilot تسلا توانایی شناخت حد سرعت مجاز و تشخیص چراغ‌های راهنمایی است. 

پس نقش هوش مصنوعی در خودرو های تسلا چیست ؟

بیش از 500,000 سیستم تسلا در سرتاسر جهان به صورت همواره، داده‌هایی را برای هدایت الگوریتم‌ های اتومبیل خود، به دفتر مرکزی ایلان ماسک می‌فرستند. این داده‌ها به تسلا یک مزیت بزرگ برای رقابت، در قرار دادن بیش از پیش خودروهای خودران، در جاده می‌دهد. 

تسلا درواقع یک شرکت فناوری محور هست، شرکت آنها بر اساس فناوری هوش مصنوعی در خودرو ساخته شده است، این مورد یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آنها است. درحال حاضر، یکی از اهداف اصلی تسلا این است که اتومبیل‌های خود را کاملاً به صورت خودران طراحی کنند. آنها از داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی برای تحقق این امر استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد

برای اینکه ماشین‌ها به تنهایی رانندگی کنند، خودروهای خودران دائما تصاویر حسگرها و دوربین‌های بینایی ماشین خود را تفسیر می‌کنند، سپس از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در مورد کارهای بعدی استفاده می‌کنند. و این دقیقا همان نقشی است که هوش مصنوعی در این خودرو ها ایفا می کند.

Tesla's Sensors

آنها از هوش مصنوعی برای درک و پیش‌بینی حرکات بعدی اتومبیل‌ها، عابران پیاده و دوچرخه سواران استفاده می‌کنند. این داده‌ها به آنها کمک می‌کند تا حرکت‌های خود را در یک ثانیه برنامه‌ریزی کنند و تصمیم بگیرند که لحظه به لحظه چه کاری انجام دهند. 

 تسلا باید برای اینکه خودروها کاملا اتومات شوند داده‌های مناسب را برای آموزش الگوریتم‌ها و تغذیه هوش مصنوعی آنها جمع آوری کند. داده‌های آموزشی بیشتر به عملکرد بهتر منجر می‌شود و همین دلیل برتری تسلا است.

خودرو تسلا

رویکرد تسلا یادگیری تقلید (imitation learning) نامیده می‌شود، زیرا الگوریتم‌های آن‌ها از تصمیم‌ها، واکنش‌ها و حرکت‌های میلیون‌ها راننده واقعی در سراسر جهان درس می‌گیرند. تمام این مایل‌ها به خودروهای خودران فوق هوشمند تبدیل می‌شوند.

تسلا یک سیستم ردیابی فوق العاده پیچیده دارد؛ به عنوان مثال، وقتی یک خودرو تسلا پیش‌بینی نادرستی در مورد رفتار یک ماشین یا دوچرخه‌سوار انجام می‌دهد، تسلا یک عکس از داده‌های آن لحظه را ذخیره می‌کند، آن را به مجموعه داده‌ها اضافه می‌کند، سپس یک نمایش انتزاعی از صحنه را با اشکال کدگذاری‌ شده رنگی بازتولید می‌کند که شبکه عصبی می‌تواند از آن یاد بگیرد.

هوش مصنوعی در تسلا
Identify the Environment
Tesla System

اگر شما هم دوست دارید برای آسان تر شدن کار های خود از هوش مصنوعی کمک بگیرید، هوش مصنوعی فارسی روبو اینجاست تا در پیچیده ترین کار ها به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *