پهپاد ها و هوش مصنوعی،8 مزیت استفاده از AI در پهپادها

به وبلاگ روبو خوش آمدید، در این وبلاگ می خواهیم درباره استفاده هوش مصنوعی در Drone ها صحبت کنیم پس در ادامه مطلب همراهمان باشید.

اگر به صفر تا صد اخبار هوش مصنوعی علاقه دارید وبلاگ روبو را دنبال کنید.

استفاده هوش مصنوعی در پهپاد ها

Drone چیست ؟

قبل از اینکه به بررسی عملکرد هوش مصنوعی در پهپاد ها بپردازیم، باهم ببنیم پهپاد ها چیستند ؟

پرنده هدایت پذیر از دور (Unmanned Aerial Vehicle) یا به اختصار پهپاد که به آن درون (Drone) می گویند، گونه ای هواگرد هدایت پذیر از راه دور بدون سرنشین با هدایت کنترلی است.

پرواز درون ها ممکن است تحت کنترل از راه دور توسط یک خلبان، یا با درجات مختلفی از خودمختاری، مانند کمک توسط خلبان خودکار (autopilot)، تا هواپیما های کاملا خودمختار که هیچ شرطی برای مداخله انسانی ندارند و بدون نیاز به هدایت انجام شود. 

انواع پهپاد ها

انواع Drone ها

درون های مدرن در شکل ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام برای اهداف خاصی طراحی شده اند. برخی از انواع رایج آن ها عبارتند از :

  • درون های بال ثابت:
    این هواپیما ها شبیه هواپیما های سنتی هستند و به دلیل استقامت و قابلیت های دوربردشان شناخته شده اند.
  • درون های چند روتوری:
    این دسته رایج ترین نوع این پرنده های هدایت پذیر مصرفی هستند که به دلیل پایداری، چابکی و قابلیت های برخاست و فرود عمودی (VTOL) شناخته شده اند.
  • درون های هیبریدی:
    این نوع از ترکیب ویژگی های بال ثابت و چند روتور ساخته شده اند، که تطبیق پذیری را برای کار های مختلف ارائه می دهند.
درون

استفاده هوش مصنوعی در انواع Drone ها

رشد و پیشرفت تکنولوژی و فناوری موجب شده تا اختراعات جذاب زیادی در اختیار بشر قرار بگیرد.
 در حال حاضر نقش هوش مصنوعی در ارتقا عملکرد و قابلیت های پهپاد بسیار گسترده بوده و موجب شده تا بخش زیادی از فعالیت های آن ها به صورت خودکار انجام شود.

نقش هوش مصنوعی در ارتقاء عملکرد و قابلیت های پهپاد ها بسیار زیاد است، تا جایی که در حال حاضر از این مزیت افزوده می‌ توان برای نجات جان افراد در مناطق دور افتاده، افزایش ایمنی کارگران ساختمانی، افزایش نظارت بر ایمنی مشاغل مختلف و حتی در جنگ ها می توان از آن استفاده کرد.

با بررسی نقش هوش مصنوعی در ارتقاء عملکرد قابلیت های پهپاد ها در می یابیم که مهارت های ادراکی بهتری پیدا کرده و می توانند داده ها را در زمان واقعی ارائه دهند؛ چرا که شمارش ثانیه ها هم برای بسیاری از کار ها مهم است.

زیرا پهپاد هایی که مهارت ادراکی داشته باشند؛ می توانند گزارش بدهند که در هر لحظه چه اتفاقی رخ داده و از ارسال محموله پزشکی به مقصد اطلاعات می دهند و موجب نجات جان انسان ها می گردند.

همچنین ظرفیت پردازش داده ها بسیار افزایش پیدا کرده و پهپاد می‌ تواند با دقت بسیار بالا فاصله طولانی تر را طی کند. به همین جهت بسیاری از کاربری های پهپاد، مانند فیلمبرداری با حجم زیاد و امکان انجام حرکات دقیق از یک جریان داده را به وجود می آورد. این ویژگی ها موجب می شود تا ارتباطات کم تاخیر با کنترل کننده پهپاد ایجاد شده و امکان انجام دادن واکنش های سریع را برای آن ها فراهم می سازد.

به طور کلی استفاده کردن از هوش مصنوعی در تمام صنایع به قدری افزایش پیدا کرده که رویکردهای سنتی قطعاً با شکست مواجه می‌شوند. پس برای افزایش کیفیت خدمات، استقرار آسان‌تر افزایش کارایی شبکه هوش مصنوعی کاربرد دارد.

مزایای استفاده از Drone مجهز به هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در درون ها ها مزیت هایی به کارآیی آن ها اضافه کرده که در ادامه برخی از این موارد را ذکر کرده ایم : 

  1. شناسایی و هدف گیزی با دقت بیشتر :
    پهپاد با کمک هوش مصنوعی  اهداف را با دقت بیشتری شناسایی کرده این امر سبب بهبود دقت و بهره وری آن در ماموریت های نظامی و غیر نظامی می شود.
  2. پرواز در شرایط دشوار و سخت : 
    درون با کمک هوش مصنوعی می تواند در شرایط دشوارتر، مانند محیط‌ های شهری شلوغ یا در شب ها هم پرواز کند و به یک ابزار ارزشمند نظارتی و شناسایی تبدیل شود.
  3. تعامل با محیط اطراف :
    امکان برقراری تعامل بهتر با محیط اطراف موجب شده تا پهپاد در زمان شناسایی، دور زدن موانع یا حتی تعامل با انسان ها بهتر عمل کند.
  4. تصمیم گیری خودکار : 
    این ویژگی به آن ها اجازه می دهد تا در شرایط پیچیده، تصمیماتی بگیرند که خطر کمتری برای اپراتور انسانی به وجود بیاورد.
  5. افزایش قدرت بینایی پهپاد : 
    بینایی کامپیوتری درون ها با کمک هوش مصنوعی بسیار قدرتمند شده، تا خلبانان به دور از هر مشکل بتوانند آن ها را هدایت کنند.
    پرواز جمع یکی از مهم ترین کاربرد های هوش مصنوعی برای پهپاد است. چرا که به صنایع نظامی این امکان را می دهد که چندین پهپاد را به صورت همزمان برای حملات خاص به پرواز درآورند.
    در این شرایط درون ها به یکدیگر برخورد نمی کنند؛ زیرا قدرت بینایی کامپیوتری آن ها افزایش پیدا کرده است.
  6. نظارت آسان تر : 
    برای پهپاد ها امکان نصب انواع دوربین ها، ردیاب ها، GPS و تمام تجهیزات مورد نیاز وجود دارد؛ به همین جهت این امکان را می دهد که حتی با گوشی های تلفن هوشمند هم بتوان اطلاعات پهپاد را دریافت کرد.
    به همین سبب در تمام 24 ساعت روز می توان از پهپاد ها برای نظارت آسان تر در صنعت های نظامی و صنعتی و حتی محیط های کشاورزی استفاده کرد و پهپاد کشاورزی روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می کند.
  7. حفاظت از میراث :
    با کمک گرفتن از پهپاد ها، امکان حفاظت بیشتر و بهتر از جنگل ها، منابع طبیعی و همچنین میراث فرهنگی وجود دارد که از پهپاد می توان در پروژه های بازسازی و مرمت استفاده کرد، تا بدون کمترین فشار بتوان بخش هایی که در ارتفاعات هستند را بدون وارد آوردن فشار داربست تعمیر نمود. 
  8. پیشبینی دقیق آب و هوا : 
    هر چقدر که دقت پهپاد ها بالاتر برود، می توانند اطلاعات کامل‌ تری را از شرایط آب و هوا بدهند که جلوی وقوع فجایع مختلف از جمله سیل، طوفان و این چنین موارد را بگیرند.

سخن نهایی

با گسترش تکنولوژی و فناوری هوش مصنوعی، از جمله استفاده آن در درون ها باعث شده تا کارآیی و دقت و عملکرد این پرنده های کوچک هدایت پذیر افزایش پیدا کند و از جمله مواردی که ذکر کردیم به انسان ها در انجام کار ها کمک کند.

برای استفاده از امکانات هوش مصنوعی ChatGPT 4 میتوانید از روبو، هوش مصنوعی فارسی، به راحتی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *